W połowie grudnia br. UE osiągnęła porozumienie z Norwegią i Wielką Brytanią w sprawie uprawnień do połowów na rok 2024. Umowa z Wielką Brytanią obejmuje 85 zezwoleń połowów na północno-wschodnim Atlantyku. Umożliwia flocie UE odłowienie organizmów morskich na poziomie prawie 388 tys. ton. Ich wartość szacuje się na około 1 mld euro na podstawie historycznych cen hurtowych skorygowanych o inflację.
Komisja Europejska walcząc z ociepleniem klimatu, urodziła „dziecko” w postaci opłat ETS. Okazało się, że w ten sposób „wylała dziecko z kąpielą” do Morza Śródziemnego. W tym miesiącu system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w żegludze morskiej był przedmiotem intensywnych dyskusji prowadzonych przez Malta Maritime Forum (MMF).
Niedawno odbyło się spotkanie European Network of Maritime Clusters (ENMC) – stowarzyszenia klastrów morskich działających w Unii Europejskiej. W programie spotkania były również rozmowy z przedstawicielami Komisji Europejskiej zajmującymi się energią odnawialną (DG ENERGY) oraz ochroną środowiska morskiego (DG MARE).
Rybołówstwo Unii Europejskiej będzie miało trudności z utrzymaniem rentowności z powodu gwałtownego wzrostu kosztów energii i inflacji w 2022 r. Flota rybacka UE może zakończyć 2022 r. ze stratami, wynika z najnowszego „2022 Annual Economic Report on the EU Fishing Fleet”.
Wojenne pozostałości w postaci zatopionej broni i amunicji, ale także wraków statków wypełnionych paliwem i chemikaliami, są coraz większym problemem. Dotyczy on zresztą nie tylko Morza Bałtyckiego, choć siłą rzeczy ten akwen interesuje nas najbardziej. Ranga problemu rośnie z każdym dniem po pierwsze dlatego, że każdy dzień przybliża nas do potencjalnej katastrofy ekologicznej spowodowanej choćby korozją, po drugie dlatego, że coraz bardziej zaawansowane są plany dotyczące rozwoju offshore na Bałtyku.
Grupa Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy (ECR) w Parlamencie Europejskim zaprasza w środę (17 listopada) w godz. 10.00-15.45 na konferencję online "Bezpieczeństwo morskie i niebieska gospodarka. Niewybuchy i pozostałości chemiczne w morzu – w poszukiwaniu trwałych i ekonomicznie opłacalnych rozwiązań". Organizatorzy już dziś zachęcają do przesyłania własnych pytań. Gospodarzem wydarzenia będzie europosłanka Anna Fotyga. Co w programie tej ważnej dla branży morskiej debaty?
Morze żywi i bogaci Unię Europejską. W branżach związanych z gospodarką morską pracuje 4,5 mln osób. Obroty firm działających w niebieskiej gospodarce osiągają 650 mld euro obrotów i generują 176 mld euro wartości dodanej brutto – wynika z najnowszego raportu zaprezentowanego na majowym Europejskim Dniu Morza 2021. Polskie przemysły morskie, uczelnie, instytuty i klastry mogą znaleźć tu miejsce dla swojej aktywności.
Urząd Morski w Szczecinie, partner projektu Pan Baltic Scope , zaprasza do wzięcia udziału w konferencji "Maritime Spatial Planning Forum Global meets regional", która odbędzie się w dniach 19-21 listopada 2019 r., w Rydze (Łotwa). Organizatorami wydarzenia są: projekt Pan Baltic Scope, VASAB , Dyrekcja Generalna ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa Komisji Europejskiej (DG MARE) oraz Międzyrządowa Komisja Oceanograficzna OIC-UNESCO.
Na Walnym zebraniu Polskiego Klastra Morskiego w dniu 28 czerwca 2018 r. podjęto decyzję o rozszerzeniu działalności i utworzeniu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Wsparcie dla klastra zadeklarowała Komisja Nauk Kosmicznych PAN oraz Studencki Klaster Morski i Kosmiczny Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu. Na forum międzynarodowym Klaster będzie działał jako BaltSeaSpace Cluster.
Anna Moskwa – podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej uczestniczyła w posiedzeniu Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii. Posiedzenie w części dotyczącej transportu, odbyło się 5 grudnia 2017r. w Brukseli.
Tak powstaje baza serwisowa Baltic Power [wideo]
Już w piątek konferencja „Świat, który nadchodzi”
Unimot wynajmuje terminal LPG w niemieckim Wilhelmshaven
Szkoła Morska w Gdyni wykształci monterów turbin wiatrowych
Resort infrastruktury: plan ws. powrotu statków pod polską banderę
Testy atomowego okrętu podwodnego pod brytyjską banderą. HMS Anson wdrażany do służby